Ahad, 14 Disember 2014

Cara utk isi file Word, Excel dan Power Point dlm Blog

You are here: Home / TEKNOLOGI / Cara utk isi file Word, Excel dan Power Point dlm Blog
Cara utk isi file Word, Excel dan Power Point dlm Blog
May 28, 2010 by AUC 1 Comment
Ada yang pernah bertanya “bagaimana cara mengisi file microsoft excel di blog?” Guane wehh boleh ke? seharusnya boleh, tapi bagaimana caranya yek, kash pening juga pada mulanya, Tapi buat relek je, jika anda pernah melihat file excel boleh di tampilkan di web bererti dekat blog pun boleh buat begitu.
Bagi anda yang suka dan ingin sharing file dalam bentuk microsoft word (document) dan microsoft excel (spreadsheet) ataupun microsoft power point (presentation) di blog, maka anda boleh menggunakan berbagai layanan di internet. Salah satu di antaranya adalah layanan yang di sediakan oleh google yaitu Google docs. Dengan google docs anda boleh membuat file microsoft office yang kash sebutkan tadi secara online ataupun anda boleh mengupload file yang sudah jadi alias sudah dilakukankan secara offline dan kemudian ambil kode yang diberikan dan anda boleh menampilkannya di blog anda.
Apa kelebihan google docs? dengan google docs anda tidak perlu mempunyai software microsoft office yang lesennya sangat mahal dah terinstall di komputer anda, yang anda perlukan adalah online di internet je. di sini saya tidak perlu menerangkan bagaimana cara membuat file di google docs kerana penggunaannya hampir sama dengan microsoft office. Yang mau saya terangkan adalah bagaimana cara mengupload file yang sudah jadi ke google docs dan menampilkannya di blog anda. Tertarik?Moh kita mulakan !
Salah satu syarat untuk menggunakan google docs adalah anda harus mempunyai alamat email di gmail (google acount). Jika selama ini account blogger anda menggunakan gmail maka boleh secara langsung login ke google docs. Bagi anda yang baru pertama kali masuk ke google docs, maka anda harus setuju dengan peraturan yang di buat oleh google. Dah ada account google?  moh kita menggodek google docs.
Lankah 1 : upload file ke google docs.
1.      Silahkan login ke http://docs.google.com dengan account gmail anda.
2.      Klik tab Upload yang berada di sebelah kiri atas layar monitor anda.
3.      Terus terbuka Upload File di bawah tulisan select a file to upload:
4.      Masukan file yang ingin anda uploadkan (word, excel, power point).
5.      Klik Upload File yang ada di sebelah bawahnya.
6.      Tunggu beberapa saat hingga file anda terupload semuanya (bergantung kepada besarnya file serta kecepatan internet anda).
7.      Jika sudah diupload, anda boleh juga mengeditnya jika mau.
8.      Klik tab publish yang ada di sebelah kanan atas layar monitor anda, maka akan keluar tulisan This document is not yet published.
9.      klik tombol publish now yang ada di bawahnya.
10.  Jika sudah selesai, lihat kembali ke bahagian bawahnya!
11.  Klik link bertuliskan More publishing options.
12.  Setelah keluar window pop up, klik menu drop down di sebelah tulisan File format kemudian pilihHTML to embed a webpage.
13.  Klik tombol Generate URL.
14.  Copy kode HTMl yang di berikan, lalu paste pada notepad atau text editor.
15.  Boleh close saja window nya.
16.  Boleh juga anda sign out dari google docs jika mau.
17.  Selesai.
Langkah 2 : posting kod google docs ke blogger.
1.      Silahkan login ke blogger dengan ID anda.
2.      Klik Posting Baru.
3.      Boleh anda buat posting yang anda inginkan.
4.      Ketika anda mau mengisi kode yang dari google docs, klik terlebih dahulu tab Edit HTML ( jangan yang compose)
5.      Paste kode google docs yang ada di notepad tadi pada tempat yang anda inginkan.
6.      Klik Tombol PUBLISH POST.
7.      Sila lihat hasilnya.
8.      Selesai.
Berikut adalah contoh file excel  yang kawan buat untuk menerangkan tutorial ini:
Contoh MS excel
Contoh MS Power Point
Contoh MS Word
SELAMAT MENGGODEK LA YEKK…
Share:


Tiada ulasan:

Catat Ulasan